
Zoeken
Steeds meer gemeenten en bedrijven zetten duurzame verlichting op de agenda. Verlichting gaat vaker uit waar dat kan of wordt vervangen door led en gedimd. Hieronder staan verschillende successen die mede dankzij de Nacht van de Nacht campagne tot stand zijn gekomen.
Successen Nacht van de Nacht
* Steeds meer bedrijven doven structureel de reclameverlichting, aanlichting van gebouwen (Interbest en Mundu doven meer dan 220 lichtmasten iedere nacht tussen 1 en 5 uur).
* Uit onderzoek blijkt dat veel steden na 100 jaar lichter worden nu langzaam donkerder worden.
* ProRail en Rijkswaterstaat doven en dimmen daar waar het kan.
* Afgelopen 5 jaar groeide de Nacht van de Nacht met 50% tot meer dan 47.000 bezoekers.
* Afgelopen 5 jaar groeide het aantal activiteiten van 324 naar 510. De Nacht van de Nacht begon in 2005 met 75 activiteiten.
* Afgelopen 5 jaar verdubbelde het aantal ‘licht uit‘ plekken van 150 naar 310.
* Steeds meer gemeenten stappen over op minder en duurzamer verlichten.
* Het aantal ambassadeurs groeide van 5 naar 12. Naast o.a. Vincent Bijlo, Andre Kuipers, Anita Witzier, Govert Schilling en natuurfotograaf Johan van de Wielen sloten afgelopen jaren Sacha de Boer, Maria van der Heijden en Maurits Groen aan als nieuwe ambassadeurs.
* Gemeenten en bedrijven gaan steeds vaker aan de slag met onze 20 aanbevelingen voor gemeenten en aanbevelingen voor bedrijven.
Gemeenten
Na 100 jaar lichter worden is er eindelijk verandering aan zicht. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse steden langzaam donkerder worden. Dit blijkt uit meetgegevens van de satelliet Suomi NPP die de afgelopen 6 jaar het opgaande licht om 1.30 uur in de nacht heeft gemeten van de 54 grootste steden in Nederland.
Gemeenten stappen dus steeds meer over naar een duurzamere manier van verlichten. Hieronder staan de nieuwste vorderingen. Lees hier de hele lijst.
Nog meer? Lees verder…
Bedrijven
Steeds meer bedrijven besluiten om over te stappen op duurzaam verlichten. Interbest, de grootste speler in Nederland op het gebied van snelwegreclame, dooft elke nacht al haar reclameobjecten. ProRail en Rijkswaterstaat doven en dimmen waar mogelijk is. Zelfs Philips Stadion is overgestapt naar led-schijnwerpers. Dit zorgt voor een goede visuele helderheid en toch een effectief warmtebeheer.
Lees hier meer over de bedrijven…
Projecten Duurzame en slimme verlichtingsprojecten